nav-left cat-right
cat-right

Unge, Kirken og Internettet

Det måske største problem for menigheder over hele verden i dag, er det store frafald i nye besøgende. Det er blevet omtalt som “plateauet for Kirkens vækst” eller ” tilbagegang i kristendom”, blandt mange rundt om i verden. Vi har alle hørt om det i den ene eller anden form, selv om nogle af dem i vore kirker har valgt at være uvidende om denne virkelighed så findes den desværre stadig her. Vi ser her sidst i artiklen nærmere på Jens der sælger briketter og hvorfor ham og andre som ham ikke længere kommer i kirken.

Der er statistik på tal til at analysere dette fænomen. Man kan finde stakke af undersøgelser der ser på demografi, medier indflydelse på samfundet, kulturelle traditioner og skikke, og udforske dette emne fra alle andre mulige vinkel. De tyder alle samme på de samme ting.

Det bør ikke komme som nogen overraskelse, at dette sker. Endnu mere interessant for akademikere og forskere er grunden til dette sker. Men vigtigst for vores præster, alle kristne, og fokus i denne artikel, er, hvad vi kan gøre for at vende denne tendens.

Det bør ikke komme som nogen overraskelse, at i dagens verden, nogle potentielle kirkemedlemmer (især unge) reagerer negativt på begreber som “kirke ” og ” prædiken”. For de fleste unge mennesker, herunder mange kirkegang ungdom, bringe disse ord ud følelser af kedsomhed og krav – svarende til de følelser skabt af at skulle gøre gøremål omkring huset. Lige som når jeg går med Peter i sin bæresele. Det er noget han virkelig elsker. Læs mere om bæreseler, vikler og slynger her i vores nye indlæg

Internettet, på den anden side repræsenterer rekreation og indlæring på en sjov og åbent miljø. Forskning viser, at mere end 3 millioner mennesker går online hver dag på udkig efter åndelig indhold, hvilket er mere end andre populære aktiviteter, såsom online auktioner og bank eller fokusere på salg af briketter og andre produkter online som vores gut Jens gør.

Der er ingen tvivl om, at dagens verden er meget forskellig fra 30 år siden. I denne periode har menneskeheden oplevet oplevet flere forandringer end i de 2000 år der gik forud. Specifikt i de sidste to årtier, har vi været vidne til en teknologisk eksplosion, der primært har forladt kirken bagefter.

Mange faktorer er kombineret i forårsager denne nedgang, og det er ikke altid let at identificere nøjagtigt, hvad der er skyld. Der er dog én ting, vi ved med sikkerhed – hvis vi ikke tilpasses for at imødekomme behovene hos nye generationer, vil vi se mindre og mindre unge involveret i kirken, og til sidst slet ingen. Ingen unge betyder ingen fremtid. Kirken i Nordamerika har meget lidt tid tilbage til at vende sig rundt og begynder at igen påvirke kulturen omkring det, snarere end at blive påvirket af det.

Fordi teknologien er sådan et kraftfuldt værktøj, er det ikke kun klogt for kirken til at begynde at bruge det, for at sikre sin egen overlevelse, men det er også ansvaret for enhver kristen, der ønsker at påvirke verden til det bedre at begynde at udnytte den magt af teknologi i deres bestræbelser på at sprede budskabet om Kristus.

Historisk set har kirken været langsomme til at omfavne forandringer. De opfindelser af telefon og trykpressen er eksempler på dette. Noget af denne tilbageholdenhed er naturligvis forårsaget af frygt for det nye og ukendte. Dette er normalt overvindes med tiden.

Desværre dag tingene bevæger sig i et langt hurtigere tempo end nogensinde før. Tiden er ikke en luksus, og bestemt ikke på vores side. I de sidste par årtier har vi set organisationer stiger og falder i den legendariske blinke med et øje. Vi har set kraftfuld, være langvarige konglomerater opløst og erstattet. I dag er lederne af en type enhed nødt til at reagere hurtigt for at opretholde tempoet, eller risikerer at blive opslugt af nye bølger.

Nogle i vore kirker kan tage anstød til nye metoder for kommunikation, fordi de anser enhver ændring at antyde, at der er noget galt med budskabet i kirken. Dette er en misforståelse, for der var aldrig noget galt med budskabet. Jesus sagde : “Heller ikke mænd hælder ny vin på gamle lædersække “. Mange gange, vinen af beskeden er enestående – blot mediet skal udskiftes. Teknologi og internettet har givet store succeser for mange organisationer. Disse værktøjer skal bruges til at gøre det muligt for menighederne at nyde fylden af høsten Gud ønsker. Guds ånd venter på at blive frigivet. Lad det ikke slukkes, da menighederne modstå risikoen for fornyelse.

Et eksempel kunne være Jens. Jens er en ganske almindelig dansker der sælger brænde og briketter fra sin lille webshop. Han har sat sig for at lave danmarks bedste briketter som han har brugt 10 år på at udvikle. Jens plejede at gå i kirke hver søndag, men efter han fik sin brænde forretning har han simpelthen haft for travt til at komme i kirken, så søndagsbønnen sker nu hjemme i køkkenet inden maden fremfor i kirken hvor den måske burde ske. Men Jens har for travlt med at sælge sine kvalitets briketter og for ikke givet den tid til kirken som han måske gerne ville. Jens er blot et eksempel på de mange danskere som har valgt at fokusere på deres kariere og forretning frem for kirken. De er stadig troende, man har valgt at prioritere tiden anderledes. Dem er der rigtig mange af, og man kan kun håbe på at når Jens har nået alderen hvor han ikke længere kan sælge briketter vil han igen begynde at komme i kirken. Det store problem her er at vi ender med kirker som udelukkende besøges af de helt unge og de helt gamle, alle dem midt i mellem har for travlt med deres arbejde.

Kilder: