nav-left cat-right
cat-right

Flere af menighedens medlemmer bruger proteinpulver

Hvad siger kopimistsamfundet til brug af proteinpulver

Flere og flere danskere benytter sig af fitnesscentre når kroppen  skal trænes og de ekstra kilo skal tabes. Fitness tiltrækker mennesker, som ikke dyrker motion til daglig. Dette kan dog give skader hvis man ikke tager sig nogle forholdsregler.

Mange nye besøgende på fitnesscentrene vil se resultater hurtigt, hvilket ofte resulterer i at kroppen overbelastes. De gode intentioner kan give ømme knæ, smertende baller og langvarige skader som kan tage lang tid at rette op på.

Når musklerne ikke er vant til at blive brugt, skal man tage den lidt med ro i starten, da de har brug for en tilvænnings periode. Det anbefales at man træner moderat i de første 2 måneder så kroppen ikke overbelastes. Ca. 20% af danskerne som tegner abonnement i fitnesscentrene kommer fra en ikke-aktiv hverdag. Det gør fitness til den sportsgren med flest nybegyndere i forhold til bl.a. håndbold og fodbold. En af grundende til at der er så mange nybegyndere i fitnesscentrene er at det ikke kræver særlige forkundskaber at løfte vægte eller løbe på løbebånd. En anden grund er at man ikke behøves at være i form for at starte. Det gør det nemmere for folk at finde motivation når træningen er lige til.

Proteinpulver til vægttab

I januar måned ser man hvordan de utrænede melder sig ind i fitnesscentrene. De vil gøre op med de ekstra kilo som har sat sig under julen og starte på en frisk i det nye år. For disse er det vigtigt at de planlægger deres træning uden at kaste sig uvidende ud i motion. Det er eksempelvis ikke sundt for kroppen at en utrænet løber 10 kilometer på løbebånd, når kroppen kun kan løbe tre.

Som ny er det en god ide at tage imod de introduktionstilbud som centrene tilbyder nye medlemmer. Her vil en træner vejlede en i brugen af de forskellige maskiner og vise hvordan man udfører øvelserne korrekt. Selvom de fleste tænker at det er nemt at gå i fitnesscenter og at man bare kan observere de andre, kan man nemt komme til at gøre det forkert. Mår man er medlem har man ret til at få supervision af instruktørerne så man undgår skader.
Det kan også være et godt suppliment til dig som går der hjemme, og har dårlig ryg eller andre former for muskel/knogle skavanker. F.eks. mødre som ofte står over der pusleborde og skifter sit barn flere gange om dagen, oplever ofte smerte i nakke og skuldre på grund af forkert højde. Her vil et vægpuslebord ofte kunne hjælpe, men har man ikke lige et sådant, så kommer man også langt med motion og kosttilskud som proteinpulver.

Læs mere: Puslebord til væg – god eller dårlig løsning?

Når man har lært øvelserne korrekt er fitness en af de motionsformer som giver færrest skader. Ved håndbold og fodbold kommer folk ofte til skade. Dette sker ikke til fitness da bevægelserne er mere kontrollerede. Ved at lytte til sin krop og benytte sig af instruktørernes vejledning vil man få det bedste ud at sin træning.