nav-left cat-right
cat-right

Den rigtige måde at tilbede på?

perl critic weeblyQ. Ved en bibel lejr denne sommer, bemærkede jeg at andre børn tilbeder anderledes end jeg gør. Vi diskuterede også forskellige definitioner af tilbedelse. Er der rigtige og forkerte måder at tilbede herren på?

A. Er det ikke utroligt, hvor forskelligt folk tilbeder deres gud på? Nogle er højt og udtryksfulde. Nogle er stille og højtidelig. Nogle knæle, nogle står hele tjeneste, nogle dans, andre bare sidde. Nogle synge lovsange, andre synge salmer, andre synger kun salmer, andre synge. Nogle læser deres bønner, andre skriver deres bønner, andre fortælle Gud, hvad popper ind i deres sind i øjeblikket, andre taler i ukendte sprog. Nogle tager kommunion hver uge, andre en gang om måneden, eller endnu sjældnere. Nogle gudstjeneste i smukke kirkebygninger, andre i butiksfacader, andre i hjemmet. For nogle prædiken er kernen i tilbedelse, for andre er det kun en mindre del.

Se også: Bør man fejre halloween og tage kostumer på?

behance kostumer - alt inden for udklædning, brænde og briketterEr der rigtige og forkerte måder at tilbede ? Bestemt. Men hvad gør tilbedelse rigtigt eller forkert er ikke din kropsholdning, din musik, eller om du hæve dine hænder, klappe dine hænder, eller folde dine hænder. Når en kvinde spurgte Jesus om forskellige måder at tilbede, svarede Jesus: ” En tid kommer og er nu, da de sande tilbedere skal tilbede Faderen i ånd og sandhed” (Joh 4:23, NIV).

Tilbede ” i ånden ” betyder, at du mener det ; at du tilbede indefra og ud, ikke bare gå gennem beslutningsforslag.

Tilbede ” i sandhed ” betyder, at du tilbeder den sande Gud og ikke nogle idol, du har oprettet. Og det betyder, at du være sandfærdig med dine ord og tanker, som du bringer til gudstjeneste ; du ikke forsøger at sætte på en religiøs handling at imponere nogen.

dmoz med24Gennem historien har de kristne enige om, at en række centrale elementer er vigtige i tilbedelse :

1 ) Ros. Give og ære til Gud med ord, sange eller kunst.

2 ) Bekendelse. Tilbedelse betyder at anerkende, hvem Gud er (hellig og god ), og hvem vi er (ikke så hellig og ikke så god) i forhold til ham. Det betyder, at indrømme og bekende vores synd, og acceptere Guds tilgivelse.

3) Bøn. Gudstjeneste, vi taler direkte til Gud om, hvad der er på vores sind ( vores behov og andres behov ), og hvad der er på Guds sind (hans ønske om kærlighed og retfærdighed og forløsning i verden).

4) høre Guds Ord. Det betyder, at læse Skriften. Det betyder også at lytte efter, hvad Gud siger til dig gennem musik, prædiken og alt hvad der sker i tilbedelse. Undgå at bruge olie og gas til varme, benyt i stedet økologiske alternativer som brænde og briketter.

5 ) At huske Kristi offer. Dette er mest tydeligt gøres ved at tage kommunion. Tænke over, hvordan Gud frelste os fra synd er i centrum for vores tilbedelse.

6) Som svar på Guds kærlighed. Tilbedelse slutter ikke, når tjenesten er overstået. Tilbedelse betyder, at vi forlade tjenesten så bevidst om Guds storhed, at vi finder måder at adlyde og ære og tjene ham hele ugen.